March 14, 2013

Darimu, Untuk Aku dan Kamu..



Rindu dan cinta  pada ulama syria ini, lalu penulis, menulis tintah pesanan dan nasihat beliau dalam menghadapi liku liku kehidupan dunia yang sentiasa menipu... Semoga Allah sentiasa merahmati dan mengangkat darjatnya disisi Rabbul alamin, serta mengumpulkan kami didalam satu barisan menuju syurga abadi kelak.. Insya’Allah.


Inilah antara Pesanan Syeikh Dr. Mustafa As Siba’ie rahimahullah tentang tipu muslihat syaitan yang halus kepada manusia, semoga kita sentiasa dalam lindungan ilahi dan dijauh dari tipu daya muslihat syaitan yang direjam :

1- "Saya tidak mengkhuatirkan diriku digoda oleh syaitan melalui maksiat secara terbuka… akan tetapi saya khuatir syaitan datang kepadaku dengan membawa maksiat yang dibungkus dengan baju ketaatan..

2- Syaitan menggodamu dengan wanita dengan alasan kasihan kepadanya dan menggodamu dengan dunia dengan alasan agar tidak menjadi korban meminta-minta..

3- Dan menggodamu untuk berkawan dengan orang-orang buruk akhlaknya dengan alasan demi memberi petunjuk kepada mereka dan menggodamu untuk bersikap munafik kepada orang-orang zalim dengan alasan ingin mendekati mereka..

4- Dan menggodamu untuk mengadu domba keburukan lawan-lawanmu dengan alasan demi melakukan amar ma’ruf nahi munkar dan menggodamu untuk memecah belah jama’ah dengan alasan lantang menyuarakan kebenaran..

5- Dan menggodamu agar tidak memperbaiki orang lain dengan alasan sibuk memperbaiki diri sendiri dan menggodamu untuk tidak beramal dengan alasan ini sudah menjadi takdir..

6- tidak menuntut ilmu dengan alasan sibuk beribadah dan menggodamu untuk meninggalkan sunnah dengan alasan mengikuti orang-orang soleh.

7- Dan menggodamu agar akur dengan alasan demi tanggung jawab di hadapan Allah dan menggodamu untuk berbuat zalim dengan alasan demi memberikan kasih sayang kepada mereka yang terzalimi.."

Wallahua'alam..