October 28, 2013

One Day.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Berulang kali menonton video ni, sering itu jugalah fikiranku mencapai persoalan, bisa atau tidak melihat dan menilai sejauh mana masyarakat kita bisa capai keharmonian dan sikap persudaraan seperti yang ditunjukkan.

Totaly this video from my view - Ianya mengajar kita bahwa nilai kebaikan yang kita lakukan walau kepada siapapun, maka kebaikan itu juga akan sampai kepada kita.
Nilai yang ada didalam video ini juga menyampaikan apa yang dikehendaki dalam islam. Bermula dari sikap ramah terhadap muslim dan non muslim, sikap kita dalam membantu mereka yang memerlukan tanpa diminta, sikap kasih dan menyebarkan kasih sayang sesama makhluk Allah.

Melihat video ini dan melihat pula telatah masyarakat hari ini, jauh perbedaannya. Sudut mana yang berbeza itu, rasanya pembaca boleh melihatnya. Kita tidak pernah menyalah keadaan demikian. tapi dalam keadaan itu sering kita lihat langkah sumbang insan.

Travelog Bas !

Ketika kaki ini melangkah naik bas untuk ke bandar, dalam bas rata-rata memiliki arahan yang terlekat atau sticker pada dinding bas "Dilarang Merokok" - Tapi seolah larangan itu hanya tinggal sekadar sticker terlekat ataukah manusia itu sudah semakin lupa akan arahan kebaikan. Manusia mula suka arahan kejahatan dari melihat dan mencintai rahan kebaikan. *Feeling senggal dengan buda-budak yang gah merokok ni.

One Day ?

Untuk bisa melihat keadan yang baik seperti didalam video ini adalah tidak mustahil, bagaimana german khususnya bisa melahirkan masyarakat yang berintegriti dan beramanah dalam kehidupan mereka walau majoroti disana adalah non muslim. ! 

Suka saya sebutkan bahawa antara pemerintah dan rakyat itu perlu punya gadingan mantap dalam membina masyarakat yang diinginkan. Di german contohnya juga, bagi mereka yang membeli tiket LRT, biasanya tiket itu akan berguna atau available dari jam 8.00am sampai 12.00pm. Yang asyiknya disini, setiap LRT itu, tiada pun penjaga yang menjaga tiket untuk check setiap mereka yang masuk. Perkhidmatan itu mempercayai setiap dari penggunanya. Sama ada pengguna membawa tiket atau tidak. Ini semua tidak lain dan tidak bukan untuk mengajar rakyat mereka untuk bersikap amanah. Awesome.. Rasanya kalau kitalah di malaysia sebegitu? tepuk dada tanya diri.

Terakhirnya, harapan kita tidak pernah luluh atau lusuh untuk melahirkan generasi yang terbaik sebegini rupa, maka lahirnya dakwah bil'hal yang pernah dibawa Rasul s.a.w 1500 Tahun dahulu untuk kita contohi. Etika yang baik dalam kehidupan dan masyarakat itu sewajarnya bermula dari diri kita dari sekecil-kecil perkara, hingga sebesar-besar perkara, kalau kita ingin melihat masyarakat terbaik contoh era kini. Tidak perlu kita sibuk-sibuk untuk ajak yang non muslim dengan islam, ajaklah mereka dalam nilai etika yang baik maka disitu mereka akan temui islam.

"Don't put word Islam everywhere. But know that ethics is everywhere &when we find ethics, we find Islam."- Prof Tariq Ramadan

Azri Al Fateh
Excutive Modul and Training RC
Mantan Exco Dakwah dan Kepimpinan MARSIS Sarawak.