November 21, 2013

Meneruskan Azam 2013 - Kitab Minggu Ini.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Membaca itu kaedah dalam mendapatkan ilmu pengetahuan - manfaatnya tidaklah sedikit. Seperti yang diketahui umum dan mungkin juga diri kita, membaca mampu menambah kosakata, menajamkan fikiran, menguatkan ingatan dan lain-lain lagi, dan yang paling best mencambahkan idea yang bermanfaat. 

Seorang penulis itu wajib bagi dirinya itu punya sifat membaca agar dia punya ide (bahasa indonesia) untuk berkarya, sama juga halnya seorang blogger.

Manfaat membaca bukan sahaja telah dibuktikan melalui kajian malah pengalaman juga turut membenarkannya - Agama islam justeru mengajak kepada manusia untuk membaca (iqra). 

Sampai pernah satu soalan datang kepada saya yang soalannya berbunyi "kalau kita malas juga atau yang jenis memang x membaca sir, macam mana tu? Jawapan saya - Tanya dengan Ustaz azhar Idrus >< ada tu sesi QnA


Dalam usaha menghabiskan saki baki azam 2013 - berkaitan dengan 'target' buku yang perlu dibaca setahun dan mukasurat yang perlu dihabiskan. InsyaAllah, setelah pengisian dari beberapa buah buku minggu lepas temasuk karya hebat himpunan puisi sedekad sasterawan negara A Samad Said - bakal menjadi santapan minggu ini dan minggu depan adalah karya penulis yang boleh dikatakan hebat juga, antaranya : 

- Hadis Palsu Popular : Abdul razak muthalib
- Islam, Revolusi Ideologi dan Keadilan Sosial : Prof HAMKA
- Bicara Antara Pemimpin dan Rakyat : Dr Dato Asri atau MAZA
- Badiuzzaman Said Nursi (Pejuang dan Pemikir Islam Turki) : Pak Abdul Latif Talib

Semoga Allah beri saya dan kita semua kefahaman ilmu yang baik dan sekaligus menempah tiket untuk mendapat Redha-Nya - Ayuh kita jadikan rakyat dan masyarakat kita beruntung ! Beruntung sebab punya bangsa yang membaca, masyarakat yang berinformasi tinggi.

Allahu'alam.