January 12, 2014

Memperjuangkan Kalimah Etika Yang Baik.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Bila terlihat post "printscreen" dibawah, teringat artikel yang mungkin bersangkut paut tema dan isinya dengan apa yang pernah aku catitkan dalam blog ini bulan 10, tahun lepas bertajuk "One Day" 
Hari ini moral value masyarakat kita memerlukan anjakan bertahap dalam merubah dan membaiki keadaan ini. Keadaan apa ? keadaan dimana tiada lagi perasaan santun terhadap mereka yang kurang berkemampuan, bahkan santun terhadap orang lain dalam apa jua situasi. - tampaknya mudah dan hal kecil, tapi yang kecil dan mudah itu yang susah nak dihidupkan.

Malaysia hari ini bukan saja perlukan pencetus ummah - tapi memerlukan masyarakat atau individu yang menjadi pencetus moral atau etika yang baik. - memperjuangkan agenda pendidikan dan etika masyarakat yang baik. 

Disatu sisi kita lihat - berpusunya segolongan puak mengangkat kalimah Allah, tapi hilang akhlak dan adab dalam memperjuangkannya, sehingga memberi gambaran buruk agama - justeru itu bukan yang dianjur agama.

Kenapa ini berlaku - tepuk dada tanya iman. cumanya disini bukan persoalannya kau muslim atau islam atau bukan muslim, tapi etika-etika dan nilai yang baik itu merupakan cabang dalam kebaikan islam.

ada messge untuk anda

Malaysia terkenal dengan negara majoriti umat islam jika dibanding Norway, Switzerland, Australia dan lain-lain yang mana muslim menjadi minoriti penduduknya.

Tapi kelihatannya hari ini, minoriti muslim itu telah mengajar majoriti bukan muslim beradab dan berakhlak dengan akhlak islam - meski mereka (non muslim) tidak mengetahui bahawa moral value atau etika yang baik itu bagian dari islam lantas menjadi persoalan bagi kita di malaysia ini yang berpenduduk majoriti muslim.

Akhirnya - start with ourself, kita perlu didik diri kita untuk beretika yang baik dalam hidup bermasyarakat dan berbilang kaum ini, disamping wujudnya mesej atau dakwah islam disitu. You are an ambassador of islam! so please show the good character to non muslim or to our community, whoever he is.

Allahu'alam.