February 20, 2014

I Am not a Ukrainian.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

I am not a Ukrainian. But stand for dignity and humanity. Other than that, the creator of this video is and it should make us all feel like we are. Watch it. Share it. Send it to your representatives. It’s not your problem. True. But all of our collective voices might be part of the solution.


For me, bukan sahaja Ukraine yang inginkan freedom, justice ketika ini seperti yang dituntut dalam ucapan video dibawah, Malah Mesir, Palestin, Syria, Thailand, Venezuela melakukan hal yang sama dengan tujuan yang sama iaitu untuk menjadikan “land of the free, home of the brave” – bebas dari sebarang sistem pemerintahan dictator serta menyingkirkan segala permainan politik kotor, rasuah pemerintah. 

Apa yang berlaku di kiev Ukraine semalam menyedihkan kita dengan kematian hampir 26 orang dan ia adalah perkara terburuk perlakuan seorang pemerintah terhadap rakyatnya. Ini juga seperti apa yang berlaku di medan Rabaah mesir oleh firaun moden Fattah abdul sisi yang membunuh para protes aman ketika solat subuh.
This woman is brave and her message is clear. I dare you not to be moved by it